Анотація
Програма вивчення нормативної навчальної дисципліни «Психологія (загальна та вікова)» складена відповідно до освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів спеціальності 012 Дошкільна освіта за освітньо-професійною програмою «Дошкільна освіта» та 013 Початкова освіта за освітньо-професійною програмою «Початкова освіта».
Навчальний курс передбачає ознайомлення студентів зі структурою сучасної психологічної науки, з основними психічними процесами, індивідуально-психологічними особливостями особистості, усвідомлення значущості знань про віковий розвиток особистості та можливість їх застосування в умовах організованого навчально-виховного процесу; формування у студентів діалектичного підходу до розуміння психіки конкретного учня; озброєння ефективними засобами керування процесом становлення особистості і розвитку психіки на різних вікових етапах.
Курс носить інтегрований характер та складається з двох частин: Основними розділами курсу загальна психологія є предмет, стан, структура і методи сучасної психології; розвиток психіки та свідомості; особистість в діяльності та спілкуванні; психічні процеси (увага, відчуття, сприймання, пам’ять, мислення, уява, емоційно-вольові процеси); індивідуально-психологічні особливості особистості (темперамент, характер, здібності). Основні розділи вікової психології: дослідження закономірностей психічного розвитку на різних етапах її індивідуального життя (онтогенезу) як предмет вікової психології. Методи вікової психології. Психічний розвиток, основні концепції психічного розвитку, його умови та періодизація. Психологічна характеристика особливостей психічного розвитку в ранньому дитинстві, дошкільному, молодшому шкільному, середньому шкільному (підлітковому) та старшому шкільному (юнацькому) віці. Розвиток пізнавальних процесів.
Ключові слова: психологія, загальна психологія, вікова психологія, психіка, свідомість, самосвідомість, особистість, діяльність, спілкування, психічний розвиток, онтогенез, періодизація розвитку.
Abstract
The study program of the normative educational discipline "Psychology (general and age)" is compiled in accordance with the educational and professional training program for bachelors of the specialty 012 Preschool education under the educational and professional program "Preschool Education" and 013 Primary Education under the educational and professional program "Primary Education".
The course provides students with the structure of modern psychological science, the basic mental processes, individual psychological characteristics of the individual, awareness of the importance of knowledge about the age development of the individual and the possibility of their application in an organized educational process; formation of students' dialectical approach to understanding the psyche of a particular student; arming with effective means of managing the process of personality formation and mental development at different ages.
The course is integrated and consists of two parts: The main sections of the course of general psychology are the subject, state, structure and methods of modern psychology; development of psyche and consciousness; personality in activity and communication; mental processes (attention, feelings, perception, memory, thinking, imagination, emotional and volitional processes); individual psychological features of personality (temperament, character, abilities). The main sections of age psychology: the study of patterns of mental development at different stages of its individual life (ontogenesis) as a subject of age psychology. Methods of age psychology. Mental development, basic concepts of mental development, its conditions and periodization. Psychological characteristics of the features of mental development in early childhood, preschool, primary school, secondary school (adolescence) and senior school (adolescence).
Key words: psychology, general psychology, age psychology, psyche, consciousness, self-consciousness, personality, activity, communication, mental development, ontogenesis, periodization of development.
Опис навчальної дисципліни
Денна форма навчання
Найменування показників |
Галузь знань, освітній ступінь |
Характеристика навчальної дисципліни |
денна форма навчання |
||
Кількість кредитів – 5 |
Галузь знань 01 Освіта / Педагогіка |
Обов’язкова |
Індивідуальне науково-дослідне завдання – мультимедійна презентація за обраною темою |
Спеціальність: 012 Дошкільна освіта Освітньо-професійна програма: Дошкільна освіта 013 Початкова освіта Освітньо-професійна програма: Початкова освіта |
Семестр |
Загальна кількість годин – 150 |
1-й |
|
Лекції |
||
Тижневих годин для денної форми навчання: 10 аудиторних – 3 самостійної роботи студента – 7 |
Ступінь: бакалавра |
16 год. |
Практичні, семінарські |
||
26 год. |
||
Самостійна робота |
||
108 год. |
||
http://moodle.mdu.edu.ua/my/ |
Вид контролю: іспит |
Мова навчання – українська
Примітка. Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить: для денної форми навчання – 42 год. – аудиторні заняття, 108 год. – самостійна робота (28% / 72%).
Заочна форма навчання
Найменування показників |
Галузь знань, освітній ступінь |
Характеристика навчальної дисципліни |
денна форма навчання |
||
Кількість кредитів – 5 |
Галузь знань 01 Освіта / Педагогіка |
Обов’язкова |
Індивідуальне науково-дослідне завдання – мультимедійна презентація за обраною темою |
Спеціальність: 012 Дошкільна освіта Освітньо-професійна програма: Дошкільна освіта 013 Початкова освіта Освітньо-професійна програма: Початкова освіта |
Семестр |
Загальна кількість годин – 150 |
1-й |
|
Лекції |
||
http://moodle.mdu.edu.ua/my/ |
Ступінь: бакалавра |
6 год. |
Практичні, семінарські |
||
6 год. |
||
Самостійна робота |
||
138 год. |
||
Вид контролю: іспит |
Мова навчання – українська
Примітка. Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної та індивідуальної роботи становить: для денної форми навчання – 12 год. – аудиторні заняття, 138 год. – самостійна робота (8% / 92%).
2. Мета, завдання навчальної дисципліни та очікувані результати
Мета курсу: формування у студентів фундаментальних знань про психіку, виникнення і розвиток людської свідомості; ознайомлення студентів з поглядами вітчизняних та західних науковців на природу психічного та особистості як носія цього психічного; формування уявлень про психологічні закономірності, етапи, умови і критерії успішного протікання процесів засвоєння дітьми знань, моральних норм та принципів.
Завдання курсу: визначити закономірності психічного розвитку функцій; ознайомити з психологічними особливостями дітей різних вікових категорій; надати знання про психологічні закономірності навчання і виховання, особливості педагогічної діяльності; здійснити практичну підготовку студентів для роботи з різними суб’єктами навчально-виховного процесу; виробити вміння застосовувати набутізнання в професійній діяльності.
Передумови для вивчення дисципліни
Навчальна дисципліна складається з 5-ти кредитів.
012 Дошкільна освіта
Програмні результати навчання:
ПРН-1 Розуміти і визначати педагогічні умови, закономірності, принципи, мету, завдання, зміст, організаційні форми, методи і засоби, що використовуються в роботі з дітьми від народження до навчання у школі; знаходити типові ознаки і специфіку освітнього процесу і розвитку дітей раннього і дошкільного віку.
ПРН-2 Розуміти, описувати й аналізувати процеси розвитку, навчання та виховання дітей раннього і дошкільного віку з використанням базових психологічних і педагогічних понять та категорій.
ПРН-3 Розуміти природу і знати вікові особливості дітей з різними рівнями розвитку, особливості розвитку обдарованих дітей, індивідуальні відмінності дітей з особливими освітніми потребами.
ПРН-4 Розуміти і визначати особливості провідної – ігрової та інших видів діяльності дітей дошкільного віку, способи їх використання в розвитку, навчанні і вихованні дітей раннього і дошкільного віку.
ПРН-06. Встановлювати зв’язок між педагогічними впливами та досягнутими дітьми результатами.
ПРН-7. Планувати освітній процес в закладах дошкільної освіти з урахуванням вікових і індивідуальних можливостей дітей раннього і дошкільного віку, дітей з особливими потребами та складати прогнози щодо її ефективності.
ПРН-17. Здійснювати суб’єкт-суб’єктну взаємодію і розвивальне міжособистісне спілкування з дітьми дошкільного віку та особистісно- і соціально зорієнтоване спілкування з батьками.
ПРН-19. Збирати та аналізувати дані про індивідуальний розвиток дитини
1. 3. Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студент оволодіває такими компетентностями:
І. Загальнопредметні:
ЗК-3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК-5. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
ЗК-6. Здатність до міжособистісної взаємодії.
ЗК-7. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями.
ЗК-8. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ІІ. Фахові:
ФК-1 Здатність працювати з джерелами навчальної та наукової інформації.
ФК-2. Здатність до розвитку в дітей раннього і дошкільного віку базови- Teacher: Tетяна Фiлімонова